تحلیل فنی تلاوت سوره ابراهیم بهترین منشد دینی مصر + صوت
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۷۸۷۶۳
به گزارش ایکنا؛ طه الفشنی از جمله قاریان و افرادی است که در حوزه تلاوت قرآن و انشاد دینی به خوبی کار کرده است. یکی از کسانی که در زمینه انشاد دینی خیلی به وی کمک کرده، علی محمود بود.
او با افرادی مانند درویش حریری، ذکریا احمد و محمد عبدالوهاب کار کرده و از ایشان مبادی موسیقی و علم نغمات مربوط به انشاد دینی و قرائت قرآن را به خوبی فرا گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طه الفشنی، خاطره زیبایی را از علی محمود تعریف میکند که تقریباً در اکثر مجالس، علی محمود، الفشنی را معرفی میکرد و در بسیاری از مجالس که با وی شرکت داشت، کارهای خیلی خوبی را با هم اجرا میکردند. در آن دوران شرایطی در کشور مصر پدید آمده بود که برنامههایی نظیر آوازخوانی بانوان و ... از رادیو مصر پخش میشد، که در این رابطه با پیگیری که عبدالفتاح شعشاعی، علی محمود و محمد رفعت انجام دادند، در اول هر ماه قمری، محافل بسیار باشکوهی در زمینه قرائت قرآن و انشاد دینی برگزار میشد که از این طریق با برنامههای مبتذل رادیو برخورد شود. با پیگیری که این سه نفر در رادیو داشتند، شبکههای مختلف رادیو مصر، محافل قرآنی اول هر ماه قمری را به صورت مستقیم برای مردم پخش میکردند.
طه الفشنی خود در این باره میگوید: «در یکی از این مراسم که خیلی معروف بود و قرار بر این بود تا به صورت مستقیم پخش شود، علی محمود، نتوانست برنامه خود را اجرا کند که در این زمان با من تماس گرفت و از من خواست تا به جای او برنامه را اجرا کنم. من آن روز به جای ایشان و با اعتمادی که وی به من کرد، برنامه خیلی خوبی را اجرا کردم بهگونهای که وقتی بعد از اجرای برنامه نزد علی محمود رفتم تا در رابطه با چگونگی اجرای خود سؤال کنم، او گریست و من نیز با دیدن اشکهای وی گریه کردم». پس از این زمان، کار طه الفشنی به جایی رسید که روزهای یکشنبه هر هفته به مدت یک ساعت در رادیو مصر به اجرای برنامههای مربوط به انشاد دینی میپرداخت.
طه الفشنی در 14سالگی حافظ کل قرآن میشود و در 19سالگی برای آموزش مباحث علوم قرائت قرآن به قاهره سفر میکند، اما در آن زمان مصر درگیر جنگهای مبارزه با استعمار بود، لذا از تحصیل منصرف میشود و به زادگاه خود بازمیگردد. اما در 23 سالگی برای بار دوم به قاهره سفره کرده و از اساتیدی مانند محمد رفعت و احمد ندا تلمذ کرده و مطالب ایشان در زمینه قرائت قرآن را به خوبی فرا میگیرد.
زندگی طه الفشنی از سال 1945 در زمینه تلاوت رنگ جدیدی به خود میگیرد و آن نیز به خاطر اجرای مشترکی بود که با مصطفی اسماعیل در کاخ ملک فاروق انجام میدادند و این امر موجب میشود که به شکل واضح از اسلوب لحنی مصطفی اسماعیل متأثر شود و همیشه یکی از کسانی که در تلاوت قرآن از وی بهره برده بود، مرحوم مصطفی اسماعیل میدانست.
صوت متن بالا را با کارشناسی احمد فراهانی میشنویم؛
دانلودتلاوت طه الفشنی
دانلود
مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآنی کشور درباره تلاوت سوره مبارکه ابراهیم(ع) طه الفشنی، با اشاره به فراز «قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ» میگوید: این فراز در نغمه بیات خوانده شده و در مسیر اوجگیری توقف موقت روی کلمه «لَتَعُودُنَّ» انجام میدهد که به آن قفله تشویقی میگویند و نوع توقف از لحاظ لحنی، دال بر این است که معنا هنوز ادامه دارد.
وی ادامه داد: سپس، از «أَوْ لَتَعُودُنَّ» وارد بیات عجمی میشود که بیات عجمی، بیاتی است که به جای اینکه از درجه چهارم یا پنجم یا هشتم شروع شود از درجه ششم آغاز میشود. در ادامه بلافاصله بیات شوری میخواند که جنس دوم در کلمه «لَنُهْلِكَنَّ» حجاز است.
دغاغله تصریح کرد: در فراز سوم «وَلَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ» بیات را با قفله ناقص یا تشویقی یا انتظاری اجرا میکند. سپس در فراز بعدی «ذَلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِي» از درجه چهارم همین بیات وارد رست می شود و در فراز بعدی نیز «مِنْ وَرَائِهِ جَهَنَّمُ» ترکیب بیات و حجاز را انجام میدهد که این کار غالباً توسط قاریان با مهارت و حرفهای صورت میگیرد.
وی گفت: طه الفشنی در فراز بعدی «يَتَجَرَّعُهُ وَلَا يَكَادُ يُسِيغُهُ» نغمه منصوری را اجرا میکند که مقدمه حجاز است. در فراز بعدی «وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِنْ كُلِّ مَكَانٍ» ادامه نغمه پائین رونده را به سوی تکمیل مقام حجازکار ادامه میدهد و در فراز بعدی «وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ وَمِنْ وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ» مقام حجازکار کامل میشود که مقامی است که در آن دو جنس حجاز بالای سر هم قرار دارند و در میان قاریان مصری نیز بهترین کسی که از عهده این کار برمیآید، شیخ الزناتی است.
پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: در فراز بعدی «مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ»، انتظار شنونده این است که طه الفشنی بعد از اتمام حجازکار، مقام حجاز را اجرا کند، اما وی به جای حجاز، نهاوند را اختیار میکند که تقریبا یک نوع غافلگیری در تلاوت متفاوت وی نسبت به مصطفی اسماعیل است. در فراز بعدی که «كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ» است، دوباره به حجازکار برمیگردد و بعد در فراز بعد از آن «لَا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا» وارد حجاز میشود و انتظار قبلی را برآورده میکند.
وی افزود: سپس در «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ» جنس اول حجاز را در درجات بالا میخواند و توقف آن نیز حالت تشویقی یا قفله ناقص است. سپس، در فراز «إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ» در کلمه «بِعَزِيزٍ» قفله اشباعی انجام میشود یعنی مقام کامل میشود. پس از این اشباع مقام، تنوع صورت میدهد و در «وبَرَزُوا لِلَّهِ جَمِيعًا» بیات را با همان گام میخواند و بعد از بیات با فراز «فَقَالَ الضُّعَفَاءُ» به سمت صبا حرکت میکند.
پیشکسوت قرآنی کشور در پایان سخنان خود تصریح کرد: طه الفشنی بعد از اجرای این صبای مختصر، به خاطر سنخیت آن با مقام عجم، در «تَبَعًا فَهَلْ أَنْتُمْ» مقام عجم را اجرا کرده و بلافاصله در «قَالُوا لَوْ هَدَانَا» به صبا برمیگردد و در «سَوَاءٌ عَلَيْنَا» نیز مقام صبا را میخواند.
یادآور میشود، این تحلیل در برنامه «اکسیر» از شبکه رادیویی قرآن پخش شد. اکسیر پنجشنبههای هر هفته با مجریکارشناسی «احمد فراهانی»، مدیرگروه آموزش رادیو قرآن و با هدف بیان نکات آموزشی تلاوتهای شاخص قاریان مصری به روی آنتن میرود و در هر برنامه دو تلاوت الگو از قاریان صاحبسبک و تأثیرگذار پخش میشود. پس از هر تلاوت نیز دو کارشناس در زمینه مباحثی همچون آموزش، تحلیل و بررسی تکنیکها و فنون تلاوت نکاتی را مطرح میکنند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۷۸۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برنامههای پاسداشت مقام معلمان و مربیان و اساتید عقیدتی سیاسی در سراسر نیروی زمینی سپاه برگزار شد
در آستانه شهادت علامه شهید مرتضی مطهری، بزرگ معلم انقلاب اسلامی و روز معلم و هفته عقیدتی سیاسی، ویژه برنامههای تجلیل از معلمان، مربیان و اساتید عقیدتی سیاسی در ستاد فرماندهی نیروی زمینی سپاه و سراسر این نیرو برگزار شد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزای دانشجو به نقل از روابط عمومی نیروی زمینی سپاه، این آیین که با حضور جمع زیادی از فرماندهان و رزمندگان ستاد فرماندهی نیرو در تهران و با ویژه برنامه تقدیر از فعالان و مروجان علوم و معارف دینی و عقیدتی سیاسی در بخش اساتید، مربیان و مدیران همراه بود به صورت زنده در اجتماع سراسری ردههای نیروی زمینی سپاه پخش شد.
حجت الاسلام ابراهیم گنجعلی معاون عقیدتی سیاسی نیروی زمینی سپاه در آغاز این مراسم با اشاره به حجم نیرو و گستردگی جغرافیای مأموریتی نیروی زمینی سپاه، اجرای برنامههای تحکیم و ارتقای بصیرت و علوم و معارف دینی و عقیدتی سیاسی در این نیرو را به لحاظ ابعاد کیفی و کمی بی نظیر توصیف کرد.
معاون عقیدتی سیاسی نیروی زمینی سپاه اعزام بیش از ۳۰۰۰ روحانی به یگانهای مرزی، مشاوره چهره به چهره، کلاسهای قرآنی، پاسخ به پرسشها و ابهامات شرعی، دینی، سیاسی و عقیدتی، برگزاری دورههای تربیت و تعالی، کلاسهای تفسیر و اخلاق، آموزش سربازان در دورههای آموزشی، اجرای دورههای ویژه بسیجیان طرح امنیت را بخشی از فعالیتهای جاری عنوان نمود که این روند رابطه مستقیمی با تقویت توانمندی معنوی، بصیرتی و اعتقادی نیروی زمینی و در نتیجه تقویت نیروی انسانی و ابعاد کیفی و کمی مأموریتها داشته است.
حجه الاسلام گنجعلی اهتمام به امور قرآنی از جمله برگزاری با کیفیت مسابقات قرآن، محافل انس با قرآن، برگزاری کارگاههای توانمند سازی ویژه چهرههای قرآنی و اهتمام به حفظ قرآن را از دیگر برنامههای نیروی زمینی سپاه عنوان کردند که به همت معاونت روابط عمومی و تبلیغات با حمایت فرماندهان و مسئولین این نیرو در قالب قرارگاه قرآنی اجرا میگردد.
آیتالله سید صمصام الدین قوامی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم، نیروی زمینی سپاه را در اجرای برنامههای معنوی و بصیرت افزایی از ردههای برتر سپاه خواند و گفت: برنامههای قرآن محور و قرآن بنیان این نیرو برکات بسیار ارزشمندی را به دنبال داشته است.
وی افزود: فرماندهان سپاه و رزمندگان سپاه سلمانی و سلیمانی و وعده خدا هستند و در دفاع از اسلام درنگ نکرده و نمیکنند و از این رو ملایک به آنان فخر و مباهات میکنند.
قوامی با اشاره به فاصله گرفتن بخشی از اعضای جامعه بشری از آموزههای ناب دینی و الهی خاطر نشان کرد: تمدنی که اساس آن بر قتل و غصب است، ماندنی نیست.
وی با اشاره به رابطه عقیده در تار و پود زندگی خاطر نشان کرد: عقیدهای که در زندگی و نظام و جنگ و صلح و معاشرت و اقتصاد و فرهنگ جریان نداشته و تأثیری نداشته باشد، این فایدهای ندارد.
در پایان این آیین و با حضور حجت الاسلام والمسلمین رضایی مسئول نمایندگی، ولی فقیه و سردار سرتیپ پاسدار نوری جانشین نیروی زمینی سپاه، با لوح تقدیر و اهدای جوایزی از تعدد ۱۴۰ نفر از فرماندهان، مدیران و مسئولان، اساتید، معلمان و مربیانی که در اجرای برنامههای عقیدتی سیاسی در نیروی زمینی سپاه نقش و تأثیر ویژه داشته اند، تجلیل و تقدیر شد.