حضرت ابراهیم(ع) را نماز شب خلیلالله کرد
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۳۴۲۹۰
به گزارش ایکنا از همدان، نماز شب از نمازهای مستحب است بر خواندن آن در اسلام بسیار تاکید شده است، مشهور این است که نماز شب، در یک حکم اختصاصی بر پیامبر(ص) واجب بوده است و برخی از آیات قرآن به عنوان دلیل این مطلب اینگونه اقامه میشود.
«وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً؛ پاسى از شب را (از خواب برخیز، و) قرآن (و نماز) بخوان! این یك وظیفه اضافى براى توست امید است پروردگارت تو را به مقامى در خور ستایش برانگیزد»(اسراء/آیه 79) و یاآیه «قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً؛ شب را، جز كمى، بپاخیز» (مزمل/آیه 2)
نماز شب که یکی از نمازهای دارای فضیلتهای بسیاری است و در احادیث و روایات مختلف به خواندن این نماز با برکت سفارش بسیار شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام عسگری میفرمایند: «نماز شب را ترك مكن، زیرا پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم در وصیّت خود به علىّ علیه السّلام، سه مرتبه فرمود: «بر نماز شب مواظبت نما. هر كس نسبت به نماز شب بىاعتنا باشد، از ما نیست».
و از سویی حتی در سخت ترین شرایط توسط اهل بیت(ع) رها نشده است به عنوان نمونه در جنگ صفین، در سختترین شب، که به شب زورهها مشهور شده است، حضرت علی (ع) نماز شب را ترک نکردند:«حضرت (ع) حتّى در شب «هریر» نماز شب را ترك نكرد.»
پیامبر اکرم (ص) درباره فضیلت خواندن نماز شب میفرماید: نماز شب سلاحی در برابر دشمنان است؛ همچنین میفرماید: هرگاه بنده در دل شب تار با سَرور (خدای) خود خلوت کند و با او به راز و نیاز بپردازد، خداوند نوری در دلش قرار میدهد ... سپس به فرشتگانش میگوید: ای فرشتگانم! به بنده ام بنگرید که در دل شب تار که هرزه گران به لهو سرگرمند و غافلان خفته اند، با من خلوت کرده است، گواه باشید که من او را آمرزیدم.
پیامبر اکرم در حدیث دیگری میفرماید: «به نماز شب إهتمام کنید که فرد ذلیل به کمک آن عزیز میگردد»؛ امام صادق(ع) نیز میفرمایند: «خداوند متعال ميفرمايد: دارائي و فرزندان، زيور زندگي اين جهانند، هشت ركعتي كه بنده در آخر شب مي خواند، زيور آخرت است».
امام صادق(ع) در حدیث دیگری میفرمایند: «آدمي گناهي مي كند و بدان سبب از نماز شب محروم ميشود؛ همانا تأثير كار بد در صاحب آن سريع تر از تأثير كارد در گوشت است» حضرت علی(ع) نیز فرمودهاند: «شب زنده داری مایه سلامت بدن و خشنودی پروردگار و قرار گرفتن در معرض رحمت خدا و چنگ زدن به اخلاق پیامبران است».
نماز شب یازده رکعت است
نماز شب مجموعاً یازده رکعت میباشد که ده رکعت آن هر دو رکعت به یک سلام خوانده میشود و یک رکعت به یک سلام.
هشت رکعت از یازده رکعت را باید به نیّت نماز شب و سپس دو رکعت دیگر به نیّت نماز شَفع (بهتر است در رکعت اول آن بعد از حمد، سوره ناس و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره فلق خواند شود) و آنگاه یک رکعت نماز وَتر (بعد از حمد سه بار سوره توحید و یک بار سوره فلق و یک بار سوره ناس را میخوانیم، میتوان یک سورهٔ تنها هم خواند که با فضیلترین نماز شب، نماز وَتر و شَفع است و دو رکعت شَفع برتر از وَتر است.
بعد از خواندن سوره دستها را برای قنوت به سوی آسمان بالا میبریم و حاجات خود را از خدا میخواهیم.
آنچه در قنوت مستحب است برای چهل مؤمن دعا کنید و بگویید: اللهمَّ اَغْفِر لِفُلانِ؛ پس به جای فلان، اسم آن مؤمن را بگویید، هم برای مومنینی که در دنیا هستند و هم مومنینی که از دنیا رفتهاند.
دعا کردن برای مؤمنین میتواند به دو صورت ذکر شود: همه مؤمنین را مد نظر قرار داده و چهل بار چنین بگویید: اَللهمَّ اغْفِرْ لِلْمُومِنین وَ الْمُؤمِنات یا نام چهل شخص را ببرید.
مستحب است هفتاد بار استغفار کنید و بگویید: اَستَغفرُالله ربی و اَتوبُ اِلَیه. (از پروردگار خود طلب آمرزش و مغفرت میکنم و به سوی او بازگشت مینمایم)
مستحب است هفت بار بگویید:هذا مَقامُ الْعائِذِ بکَ منَ النّار (این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه میبرد).
مستحب است سیصد مرتبه بگویید:اَلْعَفو، و سپس بگویید: ربِّ اغْفِرلی و ارْحَمنی و تُبْ عَلَیَّ اِنَّکَ انتَ التَّوّابُ الْغَفورُ الرَّحیم.
نماز شب را میتوان بدون سوره یا قنوت و خوابیده، نشسته یا در حال حرکت خواند چون مستحبی است.
اگر وقت تنگ باشد میتوان فقط به شفع و وتر یا وتر تنها اکتفا نمود.
چنانچه مقداری از نماز شب را خوانده باشد و اذان صبح (طلوع فجر) سر رسد میتواند بقیه نماز شب را هم به نیت اداء بخواند.
خواندن دو رکعت نافله صبح از شفع و وتر افضل است.
فضایل نماز شب
نماز شب، باعث نابودی گناهان در روز است.
نماز شب، سبب نور در قیامت است.
نماز شب، افتخار مؤمن در دنیا و آخرت است.
ثواب همه چیز در قرآن بیان شده به جز نماز شب، به خاطر زیادی ثواب آن.
نماز شب، خلوت با خداوند است.
نماز شب خوان در بهشت با اسبهای بالدار پرواز میکند.
بهشتیان به نماز شب خوان غبطه میخورند.
شریف ترین افراد امت پیامبر صلی الله علیه و آله نماز شب خوانان هستند.
شرافت هر فردی به قیام شبانه و شب زنده داری اوست.
خداوند به خاطر نماز شب خوانان، عذاب نازل نمیکند.
نُه صف از فرشتگان در پشت سر نماز شب خوان میایستند که به تعداد آنان خداوند به نماز شب خوان، مقام و درجه میدهد.
خداوند به نماز شب خوان، افتخار و مباهات میکند.
نماز شب موجب زوال وحشت قبر میشود.
نماز شب، نور در قبر است.
نماز شب، انیس و مونس در قبر است.
انسان با خواندن نماز شب جزو بهترین مردم میشود.
نماز شب موجب شادمانی مؤمن در دنیاست.
نماز شب، زینت آخرت است.
نماز شب، نسیم و رایحه ای است از خداوند به سوی مؤمن.
نماز شب، موجب صحت و سلامتی بدن است.
نماز شب، باعث رضایت پروردگار است.
نماز شب، سبب نزول رحمت خداوند است.
نماز شب، تمسک به اخلاق پیامبران و امامان است.
حضرت ابراهیم علیه السلام به خاطر نماز شب خواندن، خلیل خدا شد.
نماز شب، انسان را از انجام گناهان باز میدارد.
مغبون کسی است که نماز شب نخواند.
نماز شب، سبب نورانیت صورت میشود.
پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله: دو رکعت نماز خواندن در دل شب برای من از دنیا و مافیها بهتر و دوست داشتنی تر است.
نماز شب، سیره مستمره پیامبران و امامان و صالحان است.
نماز شب، بوی خوشی در نماز شب خوان به وجود میآورد که همه از معاشرت با او خوششان میآید.
شبهای بلند، بهار مؤمن است برای نماز شب خواندن و تهجد.
نماز شب، باعث وفور نعمت و برکت است.
نماز شب، سبب رفع فقر و ناداری است.
نماز شب، اخلاق نماز شب خوان را نیکو میکند.
نماز شب، دین و قرض نماز شب خوان را ادا میکند.
نماز شب، غم و اندوه را برطرف میکند.
نماز شب، نور چشم را زیاد میکند.
از خانههایی که در آنها نماز شب خوانده میشود، نوری به اهل آسمان متصاعد می شود، همانند نوری که از ستارگان آسمان برای اهل زمین میتابد.
دروغ میگوید کسی که ادعا دارد نماز شب میخواند اما فقیر و گرسنه و نادار است.
نماز شب، ضامن روزی نماز شب خوان در روز است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا همدان نماز شب فضیلت نماز شب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۳۴۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایتی اجمالی از زندگینامه، تحصیلات و خدمات حضرت آیتالله رئوفی
ایسنا/هرمزگان آیتالله غلامحسین رئوفی که از عالمان بزرگ و شناخته شده دینی استان هرمزگان بود صبح ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ دارفانی را وداع گفت.
حضرت آیت الله غلامحسین رئوفی فرزند یوسف در سال ۱۳۱۱ در روستای درسنگ معروف به پشتکوه سفلی به دنیا آمد.
وی در شروع تحصیل در مکتب خانه روستا نزد مشهدی عباس رئوفی ختم قرآن و نزد پدر کتب ادب فارسی، بوستان و گلستان سعدی و دیوان حافظ را آموخت.
آیت الله رئوفی تقریبا یکسال پس از پایان جنگ جهانی دوم در ۱۲ سالگی برای فراگیری معارف دینی عازم نجف اشرف در کشور عراق شد.
وی در نجف اشرف در مدرسه قزوینی مشغول به تحصیل علوم و معارف دینی شد.
ایشان پس از برطرف شدن مشکل مسکن مقدمات دروس حوزوی را نزد برخی از مدرسین و فضلا به اتمام رساندند و سپس سیوطی و حاشیه را نزد حجت الاسلام سید جلیل یزدی خواندند و مطول را نزد شیخ محمد علی مدرس افغانی، لمعه را نزد آیت الله شیخ علی اصغر اراکی و آیت الله شیخ محمد علی سرابی کتب سطح عالی را نزد آیت الله سید محمدباقر محلاتی، آیت الله سید احمد حسینی اشکوری و آیت الله سید علی فانی و شیخ مجتبی لنکرانی و فلسفه را نزد آیت الله میرزا مسلم ملکوتی گذراندند.
وی دروس خارج را نزد آیت الله العظمی خویی، آیت الله العظمی شاهرودی و آیت الله العظمی حکیم و فقه را در محضر امام خمینی گذراندند.
حضرت آیت الله رئوفی پس از ۱۶ سال تحصیل با اجازاتی از آیت الله العظمی امام خمینی (ره)، آیت الله العظمی خویی، آیت الله العظمی میرزا عبدالهادی حسینی، آیت الله العظمی شاهرودی، آیت الله العظمی سید محسن حکیم، ایت الله العظمی سید محمدباقر محلاتی، آیت الله سید احمد اشکوری، آیت الله العظمی حاج آقا بزرگ تهرانی برای ترویج دین و نشر معارف به زادگاهش عزیمت کرد.
وی ۶ سال در زادگاهش برای نشر معارف دینی در بین مردم سکونت داشتند و مجددا برای ادامه تحصیل به نجف اشرف بازگشتند و ۶ سال دیگر در نجف به تحصیل معارف دینی پرداخت.
پس از اتمام تحصیلات حوزوی این عالم وارسته مجدد به ایران بازگشت و در توکهور و هشتبندی از حدود سال ۱۳۶۵ سکونت گزید که منشأ رشد و توسعه سریع آن شد.
حضرت آیت الله رئوفی در طول عمر با برکت خود منشأ خدمات گسترده ای شامل تأسیس مسجد و حسینیه امیرالمومنین در سال ۱۳۵۰، پخش اعلامیه های حضرت امام و فعالیت علیه رژیم ستم شاهی بود که در اوایل دهه ۵۰ منزل ایشان توسط ساواک به جرم حمایت از نهضت امام و پخش اعلامیه های وی محاصره شد و این بازرسی ها و بازجویی ها تا پیروزی انقلاب ادامه داشت.
همراهی با روحانیونی همچون مرحوم حجتالاسلام عباسی نماینده سابق مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، آیت الله درویشی و ... شرکت در راهپیمایی های دوران انقلاب در شهرستان میناب، برگزاری مراسم مذهبی و تبلیغی در حسینیه امیرالمومنین با دعوت از روحانیون و سخنرانان، برپایی راهپیمایی های دوران انقلاب در منطقه توکهور و هشتبندی از دیگر خدمات حضرت آیتالله رئوفی بوده است.
حضرت آیت الله رئوفی در طول دوران پر برکت حیات خود پیگیری های گسترده ای برای عمران و آبادانی منطقه توکهور و هشتبندی با دعوت از مسئولان ملی، استانی و شهرستانی انجام داد که زمینه ساز حضور مستمر استانداران مختلف در این منطقه برای رفع مشکلات شد.
پیگیری احداث راه اصلی منطقه توکهور و هشتبندی به مرکز شهرستان، حل اختلافات بزرگ قومی در مناطق مختلف شامل شرق استان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان و... از دیگر خدمات حضرت آیتالله رئوفی است.
از سال ۱۳۶۱ تا پایان عمر در ایام سال تحصیلی در حوزه علمیه قم به تحصیل و تدریس مشغول بودند و در سایر ایام سال در زادگاهش توکهور و هشتبندی حضور داشت و ضمن برگزاری مراسم مذهبی، پذیرای مراجعان زیادی از مناطق مختلف استان و حتی استانهای همجوار برای رفع مشکلات و حل اختلافات بود.
انتهای پیام